С ону страну Мадоне: лик умјетнице у Plein air-у Јагоде Трухелке

Аутори

  • Маша Грдешић Свеучилиште у Загребу, Филозофски факултет

DOI:

https://doi.org/10.18485/knjiz.2022.12.12.1

Кључне речи:

Јагода Трухелка, Plein air, списатељице, репрезентација умјетница у књижевности 19. стољећа, тјескоба ауторства, женственост, романса

Сажетак

У Хрватској је на пријелазу из 19. у 20. стољеће све већи број жена улазио у јавну сферу у улози умјетница и културних радница. Примјер једне такве образоване жене присутне у јавности јест Јагода Трухелка (1864–1957), учитељица и педагогиња која је данас већином позната по својим књигама за ђецу и педагошким есејима. Трухелкин је главни допринос хрватској књижевној прози Plein Аir (1897), роман с модернистичким приповједним тенденцијама и протагонисткињом Зденком која отворено исказује феминистичке ставове (Немец, Детони Дујмић). Plein Аir исприповиједан је из перспективе Влатка, младића фасцинираног Зденком, снажном и неовисном младом умјетницом која уздржава себе и свог оца продајом властитих умјетничких слика. Зденкин је умјетнички рад обиљежен „тјескобом ауторства“ због њезине друштвене и економске позиције те она такођер покушава изаћи на крај с маскулиним митовима о женствености, тражећи своје мјесто с ону страну стереотипних женских фигура „анђела“ и „чудовишта“. У том смислу, њезина је прича изнимно слична причи Хелен Грахам, јунакињи романа Станарка напуштене куће британске ауторице Анне Бронтë (1848).
Средишња приповједна напетост између Зденкина признавања „женских дужности“ и њезине жудње за слободом кључна је не само за карактеризацију њезина лика већ и за конструкцију заплета. Трухелкин избор конвенционалног краја са Зденком и Влатком у сретном браку може се чинити форсираним, но та специфична комбинација ранога модернистичког приповиједања и популарне романтичне фикције ипак донекле успијева разоткрити напуклине у патријархалној идеологији тог доба. Зденкина жртва нужна за сретан крај романа упућује на границе романтичног заплета јер показује да је једнакост неовисних јунакиња с мушкарцима још увијек немогућа, па чак и несхватљива, у друштву које може признати њихову интелигенцију, снагу и друге „маскулине“ квалитете, али ће те квалитете и даље сматрати „неженственима“ код жена, као и препреком у постизању коначнога женског циља – брака.

Downloads

Објављено

2023-12-30

Како цитирати

Грдешић, М. (2023). С ону страну Мадоне: лик умјетнице у Plein air-у Јагоде Трухелке. Књиженство, часопис за студије књижевности, рода и културе, 12(12). https://doi.org/10.18485/knjiz.2022.12.12.1

Bрој часописа

Секција

Женска књижевност и култура