Критика робовласништва у женској поезији ране Америчке републике: „Афрички поглавица“ Саре Вентворт Мортон, „Првом броду с робљем“ Лидије Хантли Сигорни
DOI:
https://doi.org/10.18485/knjiz.2019.9.9.5Кључне речи:
Сара Вентворт Мортон, Лидија Хантли Сигорни, метафизичка друштвена хијерархија, робовласништво, сентиментална поезијаСажетак
Овај рад анализира и пореди две значајне антиробовласничке песме – „Афричког поглавицу“ Саре Вентворт Мортон и „Првом броду с робљем“ Лидије Хантли Сигорни – настале у периоду ране Америчке републике (између Америчке револуције и Грађанског рата). У оквиру анализе показујемо да се и „Афрички поглавица“ и „Првом броду с робљем“ могу тумачити кроз трослојну метафизичку друштвену хијерархију коју чине Бог, бели робовласник и тамнопути роб. У обе песме, улоге додељене свакоме од трију чланова хијерархије су исте – тамнопути роб се појављује као овоземаљски мученик, бели робовласник као овоземаљски господар, док Бог има улогу правичног небеског судије човечанства, који је спреман да искупи неправедно обешчовеченог црнца. Међутим, премда прате исти општи образац, ове две песме се разликују по томе како конкретно представљају свакога од три члана хијерархије. Разлике у томе како једна и друга песма приказују Бога, белог господара и поробљеног црнца наводе нас на закључак да „Афрички поглавица“ садржи снажнију критику робовласништва. Рад се завршава субјективном констатацијом да песма Вентворт Мортонове, због наглашеније сентиментализације њеног тамнопутог протагонисте, завређује веће симпатије.