„Bezgranično carstvo besmisla“: jedno tumačenje poglavlja „Istočni greh Nenada Mitrova“ u romanu Put u Birobidžan
DOI:
https://doi.org/10.18485/KNJIZ.2015.1.16Ključne reči:
Judita Šalgo, postmodernizam, modernizam, pesnik, metafikcija, parodijaApstrakt
Imajući u vidu dosadašnja izučavanja romana Judite Šalgo, Put u Birobidžan, koja su se najčešće bavila vizijom feminističke utopije, ova studija je usredsređena na alternativne umetničke vizije (koje nisu ni ženske ni muške). Rad prvenstveno analizira do sada manje interpretirani deo romana – „Istočni greh Nenada Mitrova“– ukazujući na njegov metafikcionalni karakter, kao i na paralele koje se mogu uočiti između zaključaka koje je Linda Hačn iznela o poetici postmodernizma i implicitne i eksplicitne poetike romana. Težnju ka neodredivoj i neuhvatljivoj zemlji Birobidžan (datu kroz jevrejski mit o zajedničkoj domovini) rad posmatra u svetlu reinterpretacije i destabilizacije jednog od od najčešćih književnih motiva (motiva potrage), te ga dovodi u vezu sa vizijom poetike i umetnosti u postmodernistički shvaćenom svetu romana, lišenom paradigmi i koherencije.