Neromantične junakinje u romantičnim pričama Džang Ailing
DOI:
https://doi.org/10.18485/knjiz.2021.11.11.1Ključne reči:
romantične priče, tradicija, modernost, ženski likovi, kompromisApstrakt
U vreme kada je većina modernih kineskih pisaca bila zaokupljena velikim temama kao što su revolucija, put nacionalnog spasa i otpor japanskoj agresiji, Džang Ailing (张爱玲, 1921–1995) se bavi naizgled trivijalnim, pre svega intimnim dilemama Kineza tokom Drugog svetskog rata. U središtu njene pažnje nalaze se romantična osećanja između muškaraca i žena, kao i složeni odnosi unutar patrijarhalne kineske porodice. Njene junakinje, razapete između tradicionalnih moralnih stega i sopstvenih želja, potreba, ali i nagona za samoodržanjem u patrijarhalnom društvu suočenom s burnim istorijskim događajima, predstavljene su bez imalo ulepšavanja. Za razliku od uobičajene predstave žene kojom se u onovremenoj književnosti isticao njen emancipatorski potencijal u osvajanju ženskih sloboda, jedna od najznačajnijih kineskih književnica 20. veka pružila je sliku moderne žene koja je svesna sopstvenih ograničenja i koja pokušava da postigne balans između očuvanja vlastitog integriteta i životnih kompromisa. U ovom radu pokušaćemo da analizom unutarnjeg sveta modernih i urbanih ženskih likova u pripovetkama Džang Ailing „Ljubav zbog koje je pao jedan grad“ (倾城之恋) i „Zlatne klade“ (金锁记) ukažemo na neke od načina na koji su Kineskinje pokušavale da skinu okove patrijarhalnog društva usred dramatičnog susreta tradicije i modernosti.