Godina magijskog mišljenja Džoun Didion: tematizacija smrti voljenog muškarca i narativni autoritet

Autori

  • Sara Matin Univerzitet u Novom Sadu Filozofski fakultet

DOI:

https://doi.org/10.18485/knjiz.2024.14.14.3

Ključne reči:

Džoun Didion, žalost, rod, autobiografija, intertekstualnost

Apstrakt

Rad ima za cilj da autobiografiji Godina magijskog mišljenja (2005) američke autorke Džoun Didion (Joan Didion) pristupi posmatrajući je kao inicijativu za preuzimanje autoriteta nad tematizacijom ženskog iskustva žalosti za voljenim muškarcem. Žensko žalovanje veoma dugo je bilo deo nezvanične kulture ili je pak diskurzivno predstavljano u delima autora. Naročito skrajnuta tema u tom smislu je gubitak voljenog muškarca, dok, s druge strane, smrt voljene žene predstavlja jednu od poznatijih tema zapadne književnosti. Uzroke tome najpre treba potražiti u različitoj percepciji izražavanja stanja žalosti i melanholije u zavisnosti od rodnih uloga. U prvom delu rada ćemo zato ukazati na problem drugačijeg vrednovanja transponovanja gubitka u umetnički izraz u zavisnosti od toga da li je u pitanju muško ili žensko autorstvo. Drugi deo rada fokusira se na posledice ove razlike u delu Džoun Didion koje se ogledaju u recepciji njegovih žanrovskih i narativnih karakteristika, kao i u izboru tekstova s kojima je ovo delo u dijalogu.

Objavljeno

2024-12-10

Kako citirati

Matin, S. (2024). Godina magijskog mišljenja Džoun Didion: tematizacija smrti voljenog muškarca i narativni autoritet. Knjiženstvo, časopis Za Studije književnosti, Roda I Kulture, 14(14), 48–66. https://doi.org/10.18485/knjiz.2024.14.14.3