Женске песме: осврт на родну димензију усмених лирских песама

Аутори

  • Ана Вукмановић Задужбина Илије М. Коларца

DOI:

https://doi.org/10.18485/KNJIZ.2015.1.11

Кључне речи:

усмена лирика, род, идентитет, обред, обредна инверзија, контекст, културни модел

Сажетак

Рад показује на који се начин могу довести у везу термин женска песма Вука Караџића и савремена промишљања рода. Условљеност усмених текстова контекстом релативизује опозицију мушко/женско у значењу култура/природа, јавно/приватно. С обзиром на то да неке фоклорне жанрове доминантно стварају и преносе жене, као и да је научницама на терену тешко да запишу мушке текстове, родни аспект процеса усменог стварања, као и проучавања усмене културе показује се као важан. Хетерогени корпус усмене лирике образује различите културне моделе и потврђује културну хетрархију, при чему жене и девојке добијају различите атрибуте – могу бити послушне и потчињене, али и непослушне и моћне. Посебна пажња посвећује се Караџићевом индиректном одређењу религијске сфере као женске, при чему обредни контекст, у зависности од перспективе посматрања, може бити субверзиван или потврђивати постојећи поредак. Маске које прате обредне песме и праксе показују се као посебно значајне за промишљање родних идентитета јер учествују у њиховој релативизацији.

Downloads

Објављено

2023-12-30

Како цитирати

Вукмановић, А. (2023). Женске песме: осврт на родну димензију усмених лирских песама. Књиженство, часопис за студије књижевности, рода и културе, 5(5). https://doi.org/10.18485/KNJIZ.2015.1.11

Bрој часописа

Секција

Женска књижевност и култура