Ljubav kao performativni čin u pripovetkama Leposave Mijušković

Autori

  • Jelena Milinković Univerzitet u Beogradu, Filološki fakultet

Ključne reči:

modernizam, intimistički žanrovi, ljubavni diskurs, ispovest, melanholija, psihoanaliza

Apstrakt

U radu se analiziraju pripovetke Leposave Mijušković. Pokazuje se njihovo mesto u kontekstu srpske književnosti i analizira se recepcija tokom života i nakon smrti autorke. Primenjeni pripovedački postupci poput tehnike toka svesti i fragmentarnost teksta, kao i diskontinuirano shvatanje vremena i subjektivistička perspektiva i interiorizacija pripovedanja, ove pripovetke locira u književnoistorijski kontekst početka srpske moderne, koji podrazumeva raskid sa realističkom pripovetkom. Analizom sadržaja pripovedaka definiše se ljubavna priča kao njihova tematska okosnica na osnovu čega se ove pripovetke uključuju u ljubavni diskurs literature. Pokazuje se njihova pripadnost intimističkim žanrovima karakterističnim za žensku književnost početka XX veka i prepoznaje se pripadnost fukoovski shvaćenom žanru ispovesti koji, pored ljubavne tematike, podrazumeva autobiografsku zasnovanost i analitičnost narativa. Analizom prirode glavnih likova pokazuju se generativni momenti i performativnost njihovog rodnog identiteta, gde se kao ključni momenti analizom izdvajaju prekoračenje zabrane i melanholija.

Objavljeno

2023-12-30

Kako citirati

Milinković, J. (2023). Ljubav kao performativni čin u pripovetkama Leposave Mijušković . Knjiženstvo, časopis Za Studije književnosti, Roda I Kulture, 1(1). преузето од https://journal.knjizenstvo.rs/index.php/knjizenstvo/article/view/431